Werk(gever) maakt niet gelukkig  

Werkgeluk is een hot item. Iedere werkgever streeft naar gelukkige medewerkers. Toch kan een te grote focus op geluk, juist voor een averechts effect zorgen. Wanneer het altijd ‘leuk’ moet zijn, neemt de spanning toe. Mag werk soms ook even stom, saai of moeilijk zijn? Een pleidooi voor emoties op de werkvloer…

Stom werk en moeilijkheden
Ik weet nog goed de momenten in mijn eerste baantje, dat ik de grootste lol had. Wanneer we uren aan een stuk brieven in enveloppen moesten stoppen voor een grote mailing. Stomvervelend werk, maar wat hadden we lol. 
Ook herinner ik me mijn eerste ruzie op werk. Tranen heb ik gehuild. Ik was immens boos op de collega, die mij pijnlijk en onterecht (vond ik) beledigde. Ik beklaagde me bij onze manager en die liet ons. Belachelijk vond ik dat. Weken heb ik de collega ontlopen. Tot we het uitpraatten en buiten het werk om zelfs een mooie vriendschap ontstond. 

Gedoe op werk is er altijd. 
We kunnen er niet om heen. Vaak hebben we het zelfs nodig om naar een volgende fase van onze ontwikkeling te komen. Zonder wrijving geen glans en niets klaars de lucht beter dan een onweersbui. We weten dit allemaal, toch?
Waarom reageren we dan vaak nog krampachtig als iemand de balen van heeft, eens flink boos is of als er gedoe ontstaat? Waarom voelt de ene collega zich altijd slachtoffer, staat de ander direct klaar om het gedrag te veroordelen (aanklager) en wil een ander alles oplossen (redder). Het spel is dan steeds weer op de wagen: de drama driehoek.

Geluk, wat is dat eigenlijk?
Met de focus op werkgeluk is het fijn als emoties op het werk meer toegejuicht worden. Geluk is immers een emotie toch? Het emotie expertisecentrum omschrijft de emotie geluk als het gevoel dat samenvalt met jouw natuurlijke staat van zijn: we denken even niet meer na, er is geen toen en straks, alleen een intens beleven van dit moment. Het is het gevoel dat ontstaat wanneer alles samen valt en ok is. Niet direct door je werkgever te regisseren dus. 
Toen ik deze definitie van geluk beter ging begrijpen, snapte ik dat geluk was, wat ik voelde toen we lol hadden met collega’s met het versturen van de saaie mailing. We zaten compleet in het moment, zingend en lachend. Ook voelde ik geluk na het gesprek met de collega die ik weken ontlopen had. In beide gevallen snapte ik later ook dat mijn voorgaande emoties; verveling, frustratie, boosheid en het feit dat deze er mochten zijn, juist tot de gelukmomenten hadden geleid. Emoties worden dan ook vaak ‘richtgevers’ worden genoemd. Wanneer we er aandacht aan geven, wijzen ze ons naar ons natuurlijke zelf en kunnen we die intense momenten in het hier en nu beleven. 

Gaat werk eigenlijk wel over geluk?
Werk draait in mijn optiek niet persé om gelukkig zijn. In de basis gaat werk om het uitoefenen van een taak. Met het uitvoeren van onze taak dienen we een doel en nemen onze plek in, in een groter geheel. Voor de bijdrage die we leveren ontvangen we een beloning. 
Wanneer we ons focussen op die taak en het innemen van onze plek en onze emoties en gevoelens daarbij in acht nemen, leren we veel. Als frustratie, verveling, aarzeling, toewijding of welke gevoelens en emoties ook ervaren en gedeeld mogen worden, kunnen we steeds meer ons natuurlijk zelf zijn. Gelukkig onze plek innemen en een bijdrage leveren aan een groter geheel. Mooi toch? 

Emoties ervaren en delen op werk
Het bewust ervaren en delen van gevoelens en emoties op werk is niet altijd done. Vooral als er veel spanning of druk heerst dat het allemaal toch zo leuk moet zijn. Regelmatig speel ik met professionals of een team een emotiespel. Vertrekkend vanuit werk als focus kijken we naar activiteiten en hoe deze gevoeld en ervaren worden. Het is ontwapenend, hilarisch en soms pijnlijk. Het emotiespel helpt om alles samen te laten vallen en zorgt vaak voor een intens beleven in het moment. 

Wil jij meer weten over emoties op werk? Blijf mijn blogs regelmatig bezoeken. Misschien win jij binnenkort wel een emotiespel om met collega’s te spelen.